Прощание с флотом на базе ЕМШ
11.09.2015Первый выход новой знамённой группы отряда «Каравелла»
21.11.2015On September 28, 2015 the boys from the main squad were to arrive at “Komatek’ by 4 p.m. for transportation of the Flying Dutchman yacht hull. The point is that the govenorate yacht club is planning a grand construction for which reason its employees are cleaning old hangars, and since the squad already proved their intention to renew the Dutch fleet on Verkh-Isetskoe water reservoir, the head of «Komatek» Yury Kryuchenkov decided to deliver the remaining old FD hull to Maliy Konniy peninsula.
Traditionally, on such occasions of the squad the initiative group of Carabelans gathers round, and on this day Nik Koshkin, Pavel Shevnin, Aleksey Vasenin, Artemy Levenskikh and Kirill Koltyshev came to assist those in charge of the fleet replacement, Vsevolod Domozhirov, Maksim Ilyinykh and Andrey Kopylov. Denis Neugodnikov and I, who arrived at the yacht club as reporters from the press center, expected other porters to appear, noticing the yachts of “optimist” class sailing along Verkh-Isetskoe water reservoir. Right there, having determined their course and tack, we began recalling interesting and unforgettable moments about practical training of 2015 which unfortunately came to an end.
Soon leading flag officer of the squad Vsevolod Domozhirov arrived, driving a trailer car. Afterwards the guys and instructors had to take the Dutchman out of the trailer, secure it inside the trailer, collect masts and booms which were also delivered from “Kamotek”. We had to hurry, since far afield stormy clouds and flashes of lightning appeared moving towards us.
No sooner had we loaded everything than a strong wind had risen and it began to pour. Having got in two cars of the instructors, we drove to the base in order to wait out the rain and unload the Dutchman there. We drove in such a heavy rain that we had to stop unless the storm started to subside. Soon it stopped raining and we reached Malokonka (Maliy Konniy peninsula) smoothly. Having got out of the cars and having strolled along the base, we noticed that our bosun’s chair was blown off by strong wind directly towards Commodore Office. If not for enormous Yal-6 which stood in its way by the wind, the bosun’s chair could have become a part of Commodore Office.
Once we unloaded the Dutchman some of the boys put on their jackets and headed to the motor boat together with instructor Maksim Ilyinykh to take away the mast which was left at Komatek. All others had to return by car (Nick, instructors and I). When we took the mast aboard the motor boat it was sticking out like a spear of a medieval knight ready for a battle
Having returned to the base again, we completed all the tasks for that day. Then Vsevolod Domozhirov proposed (because we had plenty of time left, being in a good working mood) to pull «Slava» out of the water (the yacht of “micro” class) and mothball it. Everyone agreed.
While Seva, Andrey and Maksim were removing the mast, we together with Denis Neugodnikov were choosing the place on shore to catch it successfully. A few minutes later the mast slowly slid into our hands. Then the instructors dropped the trailer into the water and moved “Slava” into it. We fastened it securely in the jig welded to the car trailer, and by combined efforts of horse and man power took the yacht onto the shore. This is how one of Carabela mega days on EMSh base ended.
Alena Svetkina, Sub-skipper of «Carabela» squad
Photos from archives of «Carabela» squad press center
Translated from Russian by Pavel Ivanov
28 сентября 2015 года мальчики основного состава отряда должны были приехать к 16:00 на «Коматек» для перевозки корпуса яхты класса «Летучий голландец». Дело в том, что губернский яхт-клуб планирует грандиозное строительство, поэтому расчищает старые ангары и, поскольку отряд уже доказал своё стремление восстановить флот голландцев на Верх-Исетском водохранилище, руководитель «Коматека» Юрий Крюченков решил передать оставшийся старенький корпус FD на Малоконный.
По традиции на такие отрядные дела собирается инициативная группа заинтересованных каравелльцев, в этот день на помощь ответственным за пополнение флотилии Всеволоду Доможирову, Максиму Ильиных и Андрею Копылову смогли приехать Ник Кошкин, Павел Шевнин, Алексей Васенин, Артемий Левенских и Кирилл Колтышев. Денис Неугодников и я, прибывшие в яхт-клуб в качестве репортёров пресс-центра, ожидали прихода оставшихся грузчиков и заметили, что на Верх-Исетском водохранилище ходят яхты класса «оптимист». Тут же определив, какой у них курс и галс, мы начали вспоминать интересные и незабываемые моменты с практики 2015 года, которая, к сожалению, закончилась.
Вскоре на машине с прицепом приехал ведущий флагман отряда Всеволод Доможиров, после чего ребятам и инструкторам пришлось быстро достать голландец и закрепить его на прицепе, собрать мачты и гики, которые также нам отдавали на «Камотеке». Торопиться пришлось, так как вдалеке уже виднелись грозовые тучи и сполохи молний, движущиеся в нашу сторону.
Только мы всё погрузили, поднялся сильный ветер, и начался ливень. Распределившись по двум машинам инструкторов, мы поехали на базу, чтобы там переждать дождь и выгрузить голландец. Ехали под такими сильными струями дождя, что пришлось даже останавливаться, ожидая уменьшения небесного потока. Вскоре дождь закончился, и мы благополучно доехали до Малоконки. Выйдя из машины и немного пройдя по базе, мы заметили, что на аппендиксе сдуло сильным ветром нашу беседку, прямо в сторону командорской. Если бы на её пути по ветру не стоял могучий Ял-6, то беседка могла бы стать частью «командорской».
После того как мы выгрузили голландец, несколько мальчиков надели жилеты и отправились вместе с инструктором Максимом Ильиных на моторке за мачтой, которая осталась на Коматеке. Всем же остальным пришлось возвращаться на машине (Нику, мне и инструкторам). Когда мы погрузили мачту в моторку, она торчала впереди как копье у рыцарей средневековья перед битвой.
Снова вернувшись на базу, мы закончили все задачи на сегодня. И тут Всеволод Доможиров предложил (поскольку время ещё позволяло и рабочий настрой тоже) вытащить из воды «Славу» (яхту класса «микро») и законсервировать её. Все конечно согласились.
Пока Сева с Андреем и Максимом откручивали мачту, мы вместе с Денисом Неугодниковым выбирали место на берегу, чтобы удачно её поймать. Спустя несколько минут мачта медленно опустилась в наши руки. Затем инструктора скинули в воду прицеп и перегнали на него «Славу». Закрепили надёжно в «постели», приваренной к автомобильному прицепу, и общими усилиями лошадиных и людских сил вытащили яхту на берег. Так и завершился небольшой каравелльский мега-день на базе ЕМШ.
Алёна Светкина, подшкипер отряда «Каравелла»
Фото из архива пресс-центра отряда «Каравелла»